/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Disrupting Intellectual Property

Collaboration and Resistance in Wikis
Stephanie Vie, Jennifer deWinter
Zu finden in: Wiki Writing (Seite 109 bis 122), 2009 local web 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Wiki WritingBy challenging the authority of the single authorial voice, wikis also call into question traditional notions of intellectual property as a market commodity. These notions propagate the argument that ideas are a unique product of individual labor and can thus “belong” to a single person. It may be precisely because wikis challenge these established notions that some student users resist their use in the classroom. In keeping with this general theme, the questions that guide our research are as follows: What is the currency of intellectual property in the university setting? Do wikis, in fact, disrupt established, dominant notions of intellectual property? Can wikis be 110 WIKI WRITING used as pedagogical tools that challenge capitalist power structures while still providing students the necessary skills to succeed in diverse writing environments?
In exploring these questions, we discuss the ways in which traditional authorship is upset by wikis. We situate wikis within the larger historical context of intellectual property. Having established a theoretical foundation, we then turn our attention to the practical application of wikis in the composition classroom. Our goal here is to explore how wikis can be used to foster and/or challenge collaboration. As well, we outline how wikis can be used in the classroom to promote critical discussions about authorship and intellectual property. Although we do not want to claim that wikis are an unproblematic means of fostering collaboration, we do explore the ways in which wikis can encourage students to move beyond traditional notions of ownership and academic writing and into more collaborative, public discursive practices.
Von Stephanie Vie, Jennifer deWinter im Buch Wiki Writing (2009) im Text Disrupting Intellectual Property

iconDieses Kapitel erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Mark Phillipson

Begriffe
KB IB clear
AutorInnenauthor, Hypertexthypertext, Kollaboratives Schreibencollaborative writing, Schreibenwriting, Wikiwiki
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2009 local web  Wiki Writing (Matthew Barton, Robert Cummings) 12, 1, 3, 4, 5, 1, 4, 2, 7, 9, 8, 5 3625628
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
2009 local  Wikis in the Classroom (Mark Phillipson) 1, 4, 2, 1, 1, 1, 3, 6, 2, 11, 6, 1 1121327

iconDieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Schreiben am Computer, Wiki in education

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

Disrupting Intellectual Property: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 276 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Kapitel

Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.