/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Disrupting Intellectual Property

Collaboration and Resistance in Wikis
Stephanie Vie, Jennifer deWinter
Zu finden in: Wiki Writing (Seite 109 bis 122), 2009    
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 3 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

By challenging the authority of the single authorial voice, wikis also call into question traditional notions of intellectual property as a market commodity. These notions propagate the argument that ideas are a unique product of individual labor and can thus “belong” to a single person. It may be precisely because wikis challenge these established notions that some student users resist their use in the classroom. In keeping with this general theme, the questions that guide our research are as follows: What is the currency of intellectual property in the university setting? Do wikis, in fact, disrupt established, dominant notions of intellectual property? Can wikis be 110 WIKI WRITING used as pedagogical tools that challenge capitalist power structures while still providing students the necessary skills to succeed in diverse writing environments?
In exploring these questions, we discuss the ways in which traditional authorship is upset by wikis. We situate wikis within the larger historical context of intellectual property. Having established a theoretical foundation, we then turn our attention to the practical application of wikis in the composition classroom. Our goal here is to explore how wikis can be used to foster and/or challenge collaboration. As well, we outline how wikis can be used in the classroom to promote critical discussions about authorship and intellectual property. Although we do not want to claim that wikis are an unproblematic means of fostering collaboration, we do explore the ways in which wikis can encourage students to move beyond traditional notions of ownership and academic writing and into more collaborative, public discursive practices.
Von Stephanie Vie, Jennifer deWinter im Buch Wiki Writing (2009) im Text Disrupting Intellectual Property

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Mark Phillipson

Begriffe
KB IB clear
AutorInnenauthor, Hypertexthypertext, Kollaboratives Schreibencollaborative writing, Wikiwiki
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2009    Wiki Writing (Matthew Barton, Robert Cummings) 3, 1, 1, 3, 2, 4, 6, 3, 3, 2, 3, 44574185
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2009   Wikis in the Classroom (Mark Phillipson) 1, 3, 1, 1, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 2, 429453

iconDieses Kapitel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Wiki in education

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

LokalDisrupting Intellectual Property: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 276 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Kapitel 1
Verweise von diesem Kapitel 8
Webzugriffe auf dieses Kapitel 631132113211133211212124
2014201520162017