/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Investigating and improving the models of programming concepts held by novice programmers

Linxiao Ma, John D. Ferguson, Marc Roper, Murray Wood
Publikationsdatum:
Zu finden in: Computer Science Education 1/2011 (Seite 57 bis 80), 2011
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 1 Jahr inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

The teaching of introductory computer programming seems far from successful, with many first-year students performing more poorly than expected. One possible reason for this is that novices hold ‘non-viable’ mental models (internal explanations of how something works) of key programming concepts which then cause misconceptions and difficulties. An initial study investigated the apparent viability of novices' models of fundamental programming concepts, focusing on value and reference assignment. This revealed that many students appeared to hold ‘non-viable’ mental models of these key concepts and that those students who appeared to hold viable mental models performed significantly better in programming tasks than those with non-viable models. To address this, a teaching model integrating cognitive conflict and program visualisation is proposed. A series of studies found that this teaching model is potentially effective in enhancing engagement with learning materials and may therefore help novice programmers develop a better understanding of key concepts.
Von Linxiao Ma, John D. Ferguson, Marc Roper, Murray Wood in der Zeitschrift Computer Science Education 1/2011 im Text Investigating and improving the models of programming concepts held by novice programmers (2011)

iconDieser wissenschaftliche Zeitschriftenartikel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Mordechai Ben-Ari, Jens Bennedsen, Michael E. Caspersen, Kasper Dalgaard Larsen, Elliot Soloway, Jim Spohrer

Aussagen
KB IB clear
Programmieren ist schwierig

Begriffe
KB IB clear
Informatikcomputer science, Informatik-Didaktikdidactics of computer science, Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education, Programmierenprogramming, Visualisierungvisualization
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1988Studying the Novice Programmer (Elliot Soloway, Jim Spohrer) 6, 5, 3, 1, 2, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 6123647
2007ITiCSE 2007 (Janet Hughes, D. Ramanee Peiris, Paul T. Tymann) 6, 3, 3, 4, 2, 5, 4, 4, 5, 2, 4, 161925016446
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1998    Constructivism in Computer Science Education (Mordechai Ben-Ari) 1, 3, 5, 4, 3, 5, 2, 2, 1, 2, 1, 14171120
2007Mental models and programming aptitude (Michael E. Caspersen, Kasper Dalgaard Larsen, Jens Bennedsen) 4200

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen wissenschaftlichen Zeitschriftenartikel 1
Verweise von diesem wissenschaftlichen Zeitschriftenartikel 1331
Webzugriffe auf diesen wissenschaftlichen Zeitschriftenartikel 13211173313111383112322223211122
2014201520162017