/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Habits of programming in scratch

Orni Meerbaum-Salant, ,
Publikationsdatum:
Zu finden in: ITiCSE 2011 (Seite 168 bis 172), 2011
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Beat Döbeli HoneggerVisuelle Programmierumgebungen wie Scratch führen dazu, dass bottom-up und sehr feingranular programmiert wird. Dies widerspricht den Grundsätzen der Informatik für gute Programmentwicklung, die eher top-down und klare Strukturen empfehlen. Sind somit visuelle Programmiersprachen gut für den Einstieg, aber schlecht für die spätere Vertiefung?
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 13.07.2011
Visual programming environments are widely used to introduce young people to computer science and programming; in particular, they encourage learning by exploration. During our research on teaching and learning computer science concepts with Scratch, we discovered that Scratch engenders certain habits of programming: (a) a totally bottom-up development process that starts with the individual Scratch blocks, and (b) a tendency to extremely fine-grained programming. Both these behaviors are at odds with accepted practice in computer science that encourages one: (a) to start by designing an algorithm to solve a problem, and (b) to use programming constructs to cleanly structure programs. Our results raise the question of whether exploratory learning with a visual programming environment might actually be detrimental to more advanced study.
Von Orni Meerbaum-Salant, Michal Armoni, Mordechai Ben-Ari im Konferenz-Band ITiCSE 2011 im Text Habits of programming in scratch (2011)

iconBemerkungen

Mark GuzdialProbably the paper that most influenced my thinking was Orni Meerbaum-Salant’s paper on Habits of Programming in Scratch (same session). They studied a bunch of students’ work in Scratch, and identified a number of common misconceptions and errors. What was fascinating was that the bugs looked (to me) a lot like the ones that Elliot Soloway found with the Rainfall Problem, and the issues with concurrency were like the ones that Mitchel Resnick found with Multilogo and that John Pane found with HANDS. That suggests that changing the environment doesn’t change the kinds of errors students are making. And since all student programming misconceptions come from our instruction (i.e., students don’t know much about programming before we teach them programming), it means that we’ve been teaching programming in basically (from a cognitive perspective) the same way since Pascal.
Von Mark Guzdial, erfasst im Biblionetz am 14.07.2011

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Michal Armoni, Mordechai Ben-Ari, Karen Brennan, Evelyn Eastmond, Yasmin B. Kafai, John Maloney, Orni Meerbaum-Salant, Amon Millner, Andrés Monroy-Hernández, Seymour Papert, Mitchel Resnick, Eric Rosenbaum, Natalie Rusk, Jay Silver, Brian Silverman, Sherry Turkle

Begriffe
KB IB clear
Informatik-Didaktikdidactics of computer science, Programmierenprogramming, Scratch
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1982    Mindstorms (Seymour Papert) 16, 5, 12, 15, 12, 11, 10, 4, 6, 12, 11, 1419245144479
1990Constructionism (Idit Harel, Seymour Papert) 4, 2, 6, 3, 2, 2, 3, 2, 6, 6, 3, 387383897
2006   The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (R. Keith Sawyer) 12, 3, 6, 4, 4, 8, 3, 4, 1, 3, 4, 342623537
2010ICER 2010 (Michael E. Caspersen, Michael J. Clancy, Kate Sanders) 7, 1, 4, 2, 5, 4, 52351528
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1990    Epistemological pluralism and the revaluation of the concrete (Sherry Turkle, Seymour Papert) 1, 4, 1, 1, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 2, 52422596
2006   Constructionism (Yasmin B. Kafai) 9, 9, 2, 1, 3, 3, 6, 1, 4, 2, 3, 15331214
2009    Scratch: Programming for All (Mitchel Resnick, John Maloney, Andrés Monroy-Hernández, Natalie Rusk, Evelyn Eastmond, Karen Brennan, Amon Millner, Eric Rosenbaum, Jay Silver, Brian Silverman, Yasmin B. Kafai) 4, 2, 3, 2, 2, 8, 4, 4, 2, 2, 3, 321283345
2010    Learning computer science concepts with scratch (Orni Meerbaum-Salant, Michal Armoni, Mordechai Ben-Ari) 2, 2, 2, 2, 4613412

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalHabits of programming in scratch: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 373 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 31077
Verweise von diesem Konferenz-Paper 1317
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 6245243214331321211124261112486511022481410132221121531433232364
2011201220132014201520162017