/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Understanding Media evolution

How Digitalization is to be considered
Georg Rückriem, Claudia Ang-Stein, Johannes Werner Erdmann
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Witnessing the global spreading of internet networks including web 2.0 services, and observing its assessment by present public opinion as well as scientific community, we notice a growing interest in sound argumentation and methodology towards a modelling of this process through activity theory in particular. More precisely, as for the general impact of New Media2 the scientific discourses of activity theorists seem to lack theoretical clarification even of concepts, which are most commonly in use. Our central question therefore is: Is it correct to call the ongoing spreading of New Media a revolution? And if so, what does that mean to us and what does it mean to learning and learning institutions in particular?
But instead of plunging directly into the immense and unmanageable discussion on “computer and learning” we at first try to understand what the term of New Media stands for. What are “media”? And what is new about them? Is there any difference between digitalization and all those technical devices based on it? Is technology and “medium” all the same? If not, what is a medium?
But if you start asking the New Media discussion for clearness of notions you will immediately meet the same vagueness concerning the term “revolution”, and come subsequently to the conclusion that any quest for understanding “media revolution” has to start with the definition of its basic concepts.
Therefore I’ll present our findings and arguments with some short theses based on four theoretical definitions concerning:
  1. What is a medium?
  2. What is a revolution?
  3. What is a medium revolution?
  4. What is and why do we need a transition theory?
Based on this theoretical framework I try to show its benefits for concrete empirical studies especially in the field of learning.
Von Georg Rückriem, Claudia Ang-Stein, Johannes Werner Erdmann im Text Understanding Media evolution (2011)

iconDieser Text erwähnt...


Personen
KB IB clear
Cathy N. Davidson, Michael Giesecke, David Theo Goldberg, Peter Kruse, Konrad Lorenz, Marshall McLuhan, Ulrike Reinhard, Howard Rheingold, Frank Schirrmacher, Mark Weiser, Helmut Willke

Begriffe
KB IB clear
Autonomieautonomy, Computercomputer, Digitalisierung, Evolutionevolution, Hype CycleHype Cycle, Internetinternet, Kulturculture, Lernenlearning, Medienmedia, SerendipitySerendipity, Werkzeugtool
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1962Die Gutenberg-Galaxis (Marshall McLuhan) 3, 1, 2, 1, 2, 1, 2, 2, 1, 2, 2, 10351103336
1966   Understanding Media (Marshall McLuhan) 3, 3, 1, 4, 3, 2, 3, 7, 4, 4, 4, 1410130142315
1973Die Rückseite des Spiegels (Konrad Lorenz) 7000
1991Der Buchdruck in der frühen Neuzeit (Michael Giesecke) 4, 3, 3, 2, 2, 3, 2, 1, 2, 4, 2, 82158207
1992Sinnenwandel, Sprachwandel, Kulturwandel (Michael Giesecke) 2, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 6576162
2001Systemisches Wissensmanagement (Helmut Willke) 3, 1, 2, 5, 2, 6, 2, 2, 5, 3, 5, 62476830
2002    Von den Mythen der Buchkultur zu den Visionen der Informationsgesellschaft (Michael Giesecke) 8, 5, 5, 8, 10, 8, 8, 4, 7, 8, 8, 16659816862
2002Smart Mobs (Howard Rheingold) 2, 2, 3, 4, 2, 1, 5, 4, 1, 1, 5, 6306362196
2009    DNAdigital Wenn Kapuzenpullis auf Anzugtraeger treffen (Willms Buhse, Ulrike Reinhard) 2, 4, 2, 6, 6, 4, 3, 3, 6, 5, 5, 1042910467
2009    The Future of Learning Institutions in a Digital Age (Cathy N. Davidson, David Theo Goldberg) 1, 1, 2, 1, 1, 2, 2, 1, 2, 1, 3, 2412143
2009   Payback (Frank Schirrmacher) 4, 8, 5, 4, 4, 7, 5, 4, 6, 2, 7, 831458257
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1991    The Computer for the 21st Century (Mark Weiser) 2, 2, 1, 2, 1, 5, 2, 1, 2, 1, 2, 829128667
2009    LIVESTREAM DNAdigital (Peter Kruse, Ulrike Reinhard) 1, 5, 1, 2, 6, 6, 1, 2, 4, 5, 4, 1232812379

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Understanding Media evolution: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 103 kByte; WWW: Link OK 2017-06-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen Text 1
Verweise von diesem Text 381
Webzugriffe auf diesen Text 103116236323463162522226322111423211624642233522611324131224312426
2011201220132014201520162017