/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Defining Digital Literacy

What Young People Need to Know About Digital Media
Zu finden in: Medienbildung in neuen Kulturräumen, 2009  local 
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Medienbildung in neuen KulturräumenThe debate about digital technology and education has moved beyond the question of basic access. Attention is now focusing on the issue of what young people need to know about technology - that is, the forms of competence and understanding they need if they are going to use technology effectively and critically. The debate now is about "digital literacy". And yet digital literacy is often narrowly defined, as merely a matter of technical skill.
Von David Buckingham im Buch Medienbildung in neuen Kulturräumen (2009) im Text Defining Digital Literacy
Medienbildung in neuen KulturräumenIn this chapter, I argue for a definition of digital literacy that goes well beyond some of the approaches that are currently adopted in the field of information technology in education. Indeed, implicit in my argument is a view that new digital media can no longer be regarded simply as a matter of ‘information’ or of ‘technology’. With the growing convergence of media, the boundaries between ‘information’ and other media have become increasingly blurred. In most young people’s leisure-time experiences, computers are much more than devices for information retrieval: they convey images and fantasies, provide opportunities for imaginative self-expression and play, and serve as a medium through which intimate personal relationships are conducted. These media cannot be adequately understood if we persist in regarding them simply as a matter of machines and techniques, or as ‘hardware’ and ‘software’. The internet, computer games, digital video, mobile phones and other contemporary technologies provide new ways of mediating and representing the world, and of communicating. Outside school, children are engaging with these media, not as technologies but as cultural forms: they are not seeing them primarily as technical tools, but on the contrary as part of their popular culture, and of their everyday lived experience. If educators wish to use these media in schools, they cannot afford to neglect these experiences: on the contrary, they need to provide students with means of understanding them. Digital literacy, in my account, is about these means of cultural understanding.
Von David Buckingham im Buch Medienbildung in neuen Kulturräumen (2009) im Text Defining Digital Literacy

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
David Buckingham, Henry Jenkins
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1993 local  Children Talking Television (David Buckingham) 4200
2006 local  Convergence Culture (Henry Jenkins) 2, 10, 4, 24, 2, 3, 10, 3, 4, 6, 3, 14931679

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Defining Digital Literacy: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 80 kByte)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.