/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

The interplay between individual and collective knowledge

technologies for organisational learning and knowledge building
Erstpublikation in: Knowledge Management Research & Practice (2010) 8, 33-44.
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Ulrike CreßThis article presents a framework model that defines knowledge building as a co-evolution of cognitive and social systems. Our model brings together Nonaka's knowledge-creating theory and Luhmann's systems theory. It is demonstrated how collaborative knowledge building may occur – in an ideal situation – within an organisation, when people interact with each other using shared digital artefacts. For this purpose, three different technologies are introduced as examples: social-tagging systems, pattern-based task-management systems, and wikis. These examples have been chosen to demonstrate that knowledge building can occur with respect to both declarative and procedural knowledge. The differences and similarities between these technologies, as far as their potential for organisational knowledge building is concerned, are discussed in the light of the framework model.
Von Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held im Text The interplay between individual and collective knowledge (2010)

iconDieser Text erwähnt ...


Personen
KB IB clear
Christopher Alexander, Carl Bereiter, Narasimha Bolloju, Ulrike Creß, Ward Cunningham, Sara Ishikawa, Joachim Kimmerle, Bo Leuf, Humberto R. Maturana, Johannes Moskaliuk, Ikujiro Nonaka, Michael Polanyi, Murray Silverstein, James Surowiecki, Hirotaka Takeuchi, David Turner, Francisco J. Varela, Christian Wagner, Chien-min Wang, David Weinberger

Begriffe
KB IB clear
AkkommodationAccommodation, Assimilationassimilation, informal learninginformal learning, Lernenlearning, Managementmanagement, patternpattern, Technologietechnology, Versionsverwaltungrevision control, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
1966 local  The Tacit Dimension (Michael Polanyi) 7, 4, 11, 5, 10, 1, 5, 9, 2, 3, 4, 445843381
1977 A Pattern Language (Christopher Alexander, Sara Ishikawa, Murray Silverstein) 2, 7, 6, 6, 4, 10, 1, 3, 9, 2, 3, 831481508
1980 local  Autopoiesis and Cognition (Humberto R. Maturana, Francisco J. Varela) 6, 5, 7, 6, 7, 1, 2, 7, 1, 2, 1, 6571263530
1995   Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 9, 7, 9, 8, 10, 1, 6, 10, 2, 6, 6, 5705358573
2001  local  The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 4, 9, 7, 11, 2, 14, 2, 7, 8, 9, 4, 1010654104483
2002 Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 2, 6, 1, 8, 1, 12, 1, 2, 13, 1, 4, 616661019
2004  local  Die Weisheit der Vielen (James Surowiecki) 8, 2, 8, 5, 7, 1, 6, 6, 1, 4, 5, 549351286
2007  local  Everything is Miscellaneous (David Weinberger) 9, 2, 11, 4, 12, 3, 12, 13, 2, 1, 1, 7249871431
icon
Texte
Jahr  Umschlag Titel Abrufe IBOBKBLB
Supporting Knowledge Management in Organizations with Conversational Technologies (Christian Wagner, Narasimha Bolloju) 1, 1, 1, 1, 2, 4, 1, 4, 1, 1, 2, 1271641
1972 Autopoiesis: The Organization of the Living (Humberto R. Maturana, Francisco J. Varela) 5200
2004 local web  Extending the Wiki Paradigm for Use in the Classroom (Chien-min Wang, David Turner) 6, 1, 14, 6, 12, 4, 4, 8, 4, 2, 1, 5121051178
2004 local web  Breaking the Knowledge Acquisition Bottleneck through Conversational Knowledge Management (Christian Wagner) 3, 1, 2, 1, 7, 2, 10, 1, 4, 5, 1, 451841054
2007 A theoretical framework of collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3200
2008 Learning and Knowledge Building with Wikis (Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß) 3200
2008 local web  A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 2, 2, 6, 9, 2, 13, 2, 11, 11, 1, 4, 715367918

iconDieser Text erwähnt vermutlich nicht ... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
formal learning

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik ist nur im SVG-Format verfügbar. Dieses Format wird vom verwendeteten Browser offenbar nicht unterstützt.

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen (SVG)

iconZeitleiste

iconErwähnungen  Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

Auf dem WWW The interplay between individual and collective knowledge: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 210 kByte; WWW: Link OK 2021-03-21)

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieser Text

Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.