/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

The interplay between individual and collective knowledge

technologies for organisational learning and knowledge building
Erstpublikation in: Knowledge Management Research & Practice (2010) 8, 33-44.
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Ulrike CreßThis article presents a framework model that defines knowledge building as a co-evolution of cognitive and social systems. Our model brings together Nonaka's knowledge-creating theory and Luhmann's systems theory. It is demonstrated how collaborative knowledge building may occur – in an ideal situation – within an organisation, when people interact with each other using shared digital artefacts. For this purpose, three different technologies are introduced as examples: social-tagging systems, pattern-based task-management systems, and wikis. These examples have been chosen to demonstrate that knowledge building can occur with respect to both declarative and procedural knowledge. The differences and similarities between these technologies, as far as their potential for organisational knowledge building is concerned, are discussed in the light of the framework model.
Von Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held im Text The interplay between individual and collective knowledge (2010)

iconDieser Text erwähnt...


Personen
KB IB clear
Christopher Alexander, Carl Bereiter, Narasimha Bolloju, Ulrike Creß, Ward Cunningham, Sara Ishikawa, Joachim Kimmerle, Bo Leuf, Humberto R. Maturana, Johannes Moskaliuk, Ikujiro Nonaka, Michael Polanyi, Murray Silverstein, James Surowiecki, Hirotaka Takeuchi, David Turner, Francisco J. Varela, Christian Wagner, Chien-min Wang, David Weinberger

Begriffe
KB IB clear
AkkommodationAccommodation, Assimilation, informal learninginformal learning, Management, patternpattern, Technologietechnology, Versionsverwaltungrevision control, Wikiwiki, Wiki in educationWiki in education
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1966The Tacit Dimension (Michael Polanyi) 5, 5, 3, 2, 3, 6, 2, 6, 6, 2, 5, 135112834
1977A Pattern Language (Christopher Alexander, Sara Ishikawa, Murray Silverstein) 4, 2, 2, 3, 3, 6, 5, 2, 4, 4, 1, 131411062
1980   Autopoiesis and Cognition (Humberto R. Maturana, Francisco J. Varela) 3, 1, 2, 4, 3, 1, 6, 2, 4, 5, 5, 1471113060
1995  Die Organisation des Wissens (Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeuchi) 4, 7, 1, 4, 6, 4, 4, 6, 15, 5, 5, 5765257908
2001    The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 9, 16, 9, 16, 11, 17, 12, 17, 24, 18, 10, 1110754113376
2002Education and Mind in the Knowledge Age (Carl Bereiter) 2, 2, 3, 4, 2, 2, 1, 5, 1, 1, 10, 21552678
2004    Die Weisheit der Vielen (James Surowiecki) 1, 5, 1, 1, 3, 2, 2, 1, 4, 7, 2, 14121792
2007    Everything is Miscellaneous (David Weinberger) 9, 4, 5, 9, 6, 8, 6, 5, 9, 6, 4, 720977523
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
Supporting Knowledge Management in Organizations with Conversational Technologies (Christian Wagner, Narasimha Bolloju) 1, 1, 1, 1, 1, 3, 2, 1, 1, 3, 1, 2352425
1972Autopoiesis: The Organization of the Living (Humberto R. Maturana, Francisco J. Varela) 5200
2004    Extending the Wiki Paradigm for Use in the Classroom (Chien-min Wang, David Turner) 16, 12, 17, 2, 1, 3, 3, 5, 2, 5, 3, 214102440
2004    Breaking the Knowledge Acquisition Bottleneck through Conversational Knowledge Management (Christian Wagner) 1, 3, 2, 4, 3, 3, 3, 2, 4, 1, 1, 14181640
2007A theoretical framework of collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 3200
2008Learning and Knowledge Building with Wikis (Johannes Moskaliuk, Joachim Kimmerle, Ulrike Creß) 3200
2008    A systemic and cognitive view on collaborative knowledge building with wikis (Ulrike Creß, Joachim Kimmerle) 2, 1, 5, 3, 5, 6, 4, 3, 6, 3, 3, 614356401

iconDieser Text erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
formal learning, Wikipedia

iconTagcloud

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW The interplay between individual and collective knowledge: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 210 kByte; WWW: Link OK 2016-01-11)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen Text 74
Verweise von diesem Text 501
Webzugriffe auf diesen Text 394435653423285110153612374234432142721266212232324953217231333327212
2010201120122013201420152016