/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Can Weblogs and Microblogs Change Traditional Scientific Writing?

Martin Ebner, Hermann Maurer
Erstpublikation in: Future Internet 2009, 1(1), 47-58
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Martin EbnerThis paper describes a follow-up Web 2.0 approach to a technology enhanced master course for students of Graz University of Technology. The lecture “Social Aspects of Information Technology” has a long tradition for using new didactical scenarios as well as modern e-Learning technologies. After using a blogosphere one year ago, this year microblog channels helped to expand the traditional lecture. Students choose (on a voluntary basis) whether they want to participate in a blogging/microblogging group instead of using conventional methods called Scientific Writer/Scientific Reviewer. This study addresses the question whether this method can change the learning outcome into a more reflective one. Furthermore, peer-reviewing groups judge the quality of essays and blog contributions. In this paper we examine if microblogging can be an appropriate technology for assisting the process. This publication comes to the conclusion that an amazing potential and a new way to work with information is opened when using microblogging. Students seem to be more engaged, reflective and critical in as much as they presented much more personal statements and opinions than years before.
Von Martin Ebner, Hermann Maurer im Text Can Weblogs and Microblogs Change Traditional Scientific Writing? (2009)

iconDieser Text erwähnt...


Personen
KB IB clear
Anne Bartlett-Bragg, Martin Ebner, James Farmer, Maren Lübcke, Diana G. Oblinger, James L. Oblinger, Tim O'Reilly, Rasco Perschke, Marc Prensky, Mandy Schiefner, Rolf Schulmeister

Begriffe
KB IB clear
E-LearningE-Learning, microbloggingmicroblogging, Weblogsblogging, wissenschaftliches Schreibenscientific writing
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2005    Educating the Net Generation (Diana G. Oblinger, James L. Oblinger) 5, 3, 3, 3, 4, 3, 3, 4, 4, 5, 2, 634136866
2005Erkundungen des Bloggens13, 5, 5, 8, 17, 16, 11, 4, 14, 10, 8, 182887181379
2005Balance, Fidelity, Mobility1, 2, 2, 2, 2, 2, 3, 1, 1, 1, 3, 25172520
2008    Gibt es eine 'Net Generation'? (Rolf Schulmeister) 7, 2, 1, 6, 4, 1, 6, 5, 5, 2, 4, 14463014992
2011    The Digital Divide (Mark Bauerlein) 5, 8, 26, 57, 38, 37, 22, 25, 22, 28, 123, 441463444775
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
2001    Digital Natives, Digital Immigrants (Marc Prensky) 12, 9, 9, 12, 12, 12, 9, 6, 12, 10, 10, 141109142000
2005    Zukunft Weblog?!- Lesen, Schreiben und die Materialität der Kommunikation (Rasco Perschke, Maren Lübcke) 3, 1, 3, 1, 2, 7, 7, 9, 4, 3, 3, 86228786
2005    What Is Web 2.0 (Tim O'Reilly) 2, 6, 2, 3, 4, 3, 4, 3, 3, 3, 8, 10422310382
2005    Blogs @ anywhere (James Farmer, Anne Bartlett-Bragg) 2, 3, 1, 1, 2, 3, 2, 3, 2, 1, 6, 4574507
2008    Microblogging - more than fun? (Martin Ebner, Mandy Schiefner) 2, 2, 2, 6, 9, 2, 3, 2, 4, 4, 5, 1051910496

iconDieser Text erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

icon
Nicht erwähnte Begriffe
Weblogs in education

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Can Weblogs and Microblogs Change Traditional Scientific Writing?: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 160 kByte; WWW: Link OK 2017-06-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen Text 13
Verweise von diesem Text 2421
Webzugriffe auf diesen Text 632514554221381551523411323134243233623533224143211123622711123312312362210
20102011201220132014201520162017