/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Learning in an Active, Collaborative Space

Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 2 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Michele NotariBeat Döbeli HoneggerBased on the implications of technological progress and socioconstructivist learning theory, trends are being developed for tools to promote learning in the information society of the 21st century. The future promises a massive increase in information and its ubiquitous availability, along with an increase in computer-mediated communication. It is particularly important to understand that the communication requests placed on the individual and the range of available communication channels will increase in coming years. Tools must therefore be conceptualized to manage the communication and information glut of the future in an “intelligent” way permitting a collaborative way of learning. Looking ahead, lifelong, rather informal and problem-based learning could become significantly more important than formal learning. The characteristics of wikis will be presented as a possible representative example and explored based on the above criteria. The chapter concludes with prognoses on the nature of ICT-supported learning in coming years.
Von Michele Notari, Beat Döbeli Honegger im Buch Looking Toward the Future of Technology-Enhanced Education (2009) im Text Learning in an Active, Collaborative Space

iconDieses Kapitel erwähnt...


Personen
KB IB clear
Amy Bruckman, Axel Bruns, Tobias Bürger, Joseph T. Chao, Sharon Clark, Mary Cossarin, Jay Cross, Ward Cunningham, Kushal Dave, Pierre Dillenbourg, Beat Döbeli Honegger, Martin Ebner, Dieter Euler, Andrea Forte, Thomas Friedman, Adele Goldberg, D. B. Gowin, Andreas Gruber, Mark Guzdial, Klaus Haefner, Jasmina Hasanbegovic, Wolf Hilzensauer, Andreas Holzinger, Fabrice Hong, Sal Humphreys, Ivan Illich, Alan Kay, Colleen Kehoe, Michael Kerres, Piotr Konieczny, Bo Leuf, Stefan Minder, Gordon Moore, Tom Morley, Nicholas Negroponte, Michele Notari, Joseph D. Novak, OECD Organisation for Economic Co-operation and Development, Kevin R. Parker, Jean Piaget, Matthew Realff, Will Richardson, Jochen Rick, Jim Rudolph, D. S. Rychen, L. H. Salganik, Sebastian Schaffert, Sandra Schön, Linda Schwartz, Sabine Seufert, Christian Stickel, Don Tapscott, Graham Vickery, Fernanda B. Viégas, Lew Semjonowitsch Vygotsky, Martin Wattenberg, Mark Weiser, Diana Wieden-Bischof, Anthony D. Williams, Sacha Wunsch-Vincent

Aussagen
KB IB clear
Automatisierung des Automatisierbaren
Lernen ist ein aktiver Prozesslearning is an active process
Lernen ist ein konstruktiver Prozesslearning is a constructive process
Lernen ist ein sozialer Prozesslearning is a social process

Begriffe
KB IB clear
Autonome, Bedürfnis nach Autonomieerleben, Bedürfnis nach Kompetenzerleben, Bedürfnis nach sozialer Eingebundenheit, Computercomputer, Computervermittelte Kommunikationcomputer mediated communication, Concept MapConcept Map, DESECO, formal learningformal learning, Gesellschaftsociety, Globalisierungglobalization, informal learninginformal learning, Informationsflutinformation overflow, Informationsgesellschaftinformation society, Kommunikationcommunication, Kompetenzcompetence, Komplexitätcomplexity, Konvergenzconvergence, Lebenslanges Lernenlifelong learning, Lernenlearning, Lernen zu Lernenlearning to learn, Mobiltelefonmobile phone, Moore's lawMoore's law, Motivationmotivation, problem-based learningproblem-based learning, Problemlösefähigkeitproblem solving skills, Selbstbestimmungstheorie nach Deci und Ryan, Selbstkompetenz, Sozialkompetenz, Ubiquitous ComputingUbiquitous Computing, Unberechenbare
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1926Das Weltbild des Kindes (Jean Piaget) 15100
1930Mind in Society (Lew Semjonowitsch Vygotsky) 7, 30, 14, 31, 20, 21, 20, 19, 11, 11, 4, 1514218151570
1937  Der Aufbau der Wirklichkeit beim Kinde (Jean Piaget) 4, 4, 6, 4, 4, 3, 2, 3, 2, 2, 4, 1341391310818
1971    Deschooling Society (Ivan Illich) 7, 10, 6, 5, 5, 7, 1, 2, 2, 2, 1, 915119218
1982    Die neue Bildungskrise (Klaus Haefner) 17, 24, 16, 13, 13, 16, 17, 18, 12, 12, 11, 13112200133815
1985    Learning how to learn (Joseph D. Novak, D. B. Gowin) 4, 8, 7, 3, 5, 2, 3, 4, 4, 4, 1, 133936131779
1995    Total Digital (Nicholas Negroponte) 10, 48, 18, 34, 22, 26, 24, 24, 14, 14, 14, 1411552147566
2001Defining and Selecting Key Competencies (D. S. Rychen, L. H. Salganik) 7, 4, 4, 4, 2, 3, 1, 3, 2, 2, 2, 62836831
2001Multimedia (Randall Packer, Ken Jordan) 12, 60, 21, 24, 22, 21, 25, 24, 18, 18, 7, 1311756132208
2001    The Wiki Way (Bo Leuf, Ward Cunningham) 10, 42, 16, 29, 20, 19, 16, 9, 10, 10, 7, 1410754143757
2003  The New Media Reader (Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort) 13, 86, 20, 18, 23, 14, 15, 20, 17, 17, 12, 1318391134283
2005     The World Is Flat (Thomas Friedman) 6, 22, 10, 8, 7, 4, 1, 5, 1, 1, 8, 137270131035
2005  WikiSym 200514, 28, 8, 10, 13, 7, 7, 9, 9, 9, 9, 167861161558
2006    Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms (Will Richardson) 10, 24, 9, 18, 19, 15, 8, 9, 2, 2, 20, 222571223045
2006   Social Skills durch Social Software11, 12, 6, 9, 7, 3, 2, 5, 2, 2, 7, 1325132131502
2006International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Volume 12, 8, 5, 5, 3, 3, 2, 5, 3, 3, 3, 913789421
2006  Handbuch der Kompetenzentwicklung für E-Learning Innovationen (Dieter Euler, Jasmina Hasanbegovic, Michael Kerres, Sabine Seufert) 7, 12, 5, 5, 4, 1, 1, 3, 3, 3, 2, 910239898
2006    Informal Learning (Jay Cross) 7, 14, 7, 9, 7, 4, 2, 4, 4, 4, 3, 12349812931
2007    Wikinomics (Don Tapscott, Anthony D. Williams) 6, 28, 26, 20, 20, 18, 18, 14, 5, 5, 6, 194495191291
2007    Web 2.0 - Internet Interaktiv8, 24, 7, 12, 8, 4, 3, 14, 6, 6, 16, 173690172320
2007Participative Web and User-Created Content (OECD Organisation for Economic Co-operation and Development, Graham Vickery, Sacha Wunsch-Vincent) 7, 2, 3, 3, 3, 2, 2, 3, 3, 3, 1, 3383340
2008   EdMedia 20084, 8, 4, 9, 9, 2, 5, 6, 5, 5, 4, 10158910820
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1965    Cramming More Components Onto Integrated Circuits (Gordon Moore) 3, 4, 14, 2, 8, 6, 7, 4, 3, 3, 1, 835381064
1977   Personal Dynamic Media (Alan Kay, Adele Goldberg) 8, 1, 4, 6, 6, 6, 3, 1, 3, 2, 2, 7271571567
1991    The Computer for the 21st Century (Mark Weiser) 1, 6, 4, 6, 8, 3, 1, 1, 5, 5, 1, 929129717
1999    Teacher and Student Authoring on the Web for Shifting Agency (Mark Guzdial) 4, 4, 8, 3, 3, 4, 4, 3, 1, 1, 1, 3983350
2000    A Catalog of CoWeb Uses (Mark Guzdial, Colleen Kehoe, Matthew Realff, Tom Morley) 4, 4, 4, 3, 2, 3, 1, 3, 3, 3, 2, 5151251105
2001   Beyond Adoption to Invention (Mark Guzdial, Jochen Rick, Colleen Kehoe) 1, 12, 9, 5, 9, 3, 3, 6, 3, 3, 4, 102820101925
2004    Studying Cooperation and Conflict between Authors with history flow Visualizations (Fernanda B. Viégas, Martin Wattenberg, Kushal Dave) 1, 10, 4, 4, 3, 3, 3, 4, 3, 3, 3, 10211310960
2004    Educational Wikis (Linda Schwartz, Sharon Clark, Mary Cossarin, Jim Rudolph) 1, 6, 18, 19, 15, 7, 3, 8, 5, 5, 5, 10181310880
2005    Wikis in Teaching and Assessment (Axel Bruns, Sal Humphreys) 3, 4, 4, 6, 4, 2, 2, 4, 2, 2, 4, 73297762
2006    Situating CoWeb (Mark Guzdial, Jochen Rick) 12, 16, 4, 7, 6, 3, 3, 5, 3, 3, 6, 912379943
2006   From Wikipedia to the Classroom (Andrea Forte, Amy Bruckman) 1, 6, 5, 5, 3, 2, 2, 5, 4, 4, 5, 715207643
2006    Learning with Semantic Wikis (Sebastian Schaffert, Diana Wieden-Bischof, Tobias Bürger, Andreas Gruber, Wolf Hilzensauer, Sandra Schön) 4, 6, 6, 6, 6, 3, 2, 4, 2, 2, 2, 98299596
2007    Wiki as a Teaching Tool (Kevin R. Parker, Joseph T. Chao) 3, 10, 5, 5, 6, 3, 2, 5, 4, 4, 4, 819268593
2007    Wikis and Wikipedia as a Teaching Tool (Piotr Konieczny) 2, 8, 3, 2, 5, 3, 2, 5, 3, 3, 2, 69176447
2007    Wiki und die starken Potenziale (Beat Döbeli Honegger) 10, 18, 8, 5, 7, 3, 2, 6, 5, 5, 8, 9141891136
2008    The mechanics of CSCL macro scripts (Pierre Dillenbourg, Fabrice Hong) 4, 4, 8, 3, 5, 5, 2, 4, 4, 4, 1, 66186325
2008    Electronic messaging in collaborative e-learning environments (Michele Notari, Stefan Minder) 2, 8, 1, 4, 4, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 4254192
2008    Useful Oblivion Versus Information Overload in e-Learning Examples in the Context of Wiki Systems (Christian Stickel, Martin Ebner, Andreas Holzinger) 5, 10, 1, 4, 7, 1, 3, 3, 2, 2, 4, 63106503

iconDieses Kapitel erwähnt nicht... Eine statistisch erstelle Liste von nicht erwähnten (oder zumindest nicht erfassten) Begriffen, die aufgrund der erwähnten Begriffe eine hohe Wahrscheinlichkeit aufweisen, erwähnt zu werden.

iconTagcloud

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

icon2 Erwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalLearning in an Active, Collaborative Space: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 263 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.