/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Tool, Toy, Telephone, Territory, or Treasure of Information

Elementary school students’ attitudes toward the Internet
Chien Chou, Sen-chi Yu, Chao-hsiu Chen, Huan-Chueh Wu
Erstpublikation in: Computers & Education 53 (2009) 308-316
Publikationsdatum:
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)

iconZusammenfassungen

Beat Döbeli HoneggerEine Studie untersucht, wie taiwanesische Kinder das Internet sehen anhand eines neu entwickelten T5-Modells:
  • Tool: Internet als Werkzeug
  • Toy: Internet als Spielzeug
  • Telephone: Internet als Kommunikationsmedium
  • Territory: Internet als Ort der Selbstdarstellung
  • Treasure of Information: Internet als Informationsquelle
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 10.06.2009
The present study re-investigates young students’ attitudes on the basis of a 5-T framework: Tool, Toy, Telephone, Territory, and Treasure of Information. To this end, we developed a related attitude scale based on this 5-T framework. In this study, the Internet as a Tool helps people performvarious tasks (e.g., helping to do homework, learning/using applications); the Internet as a Toy enables users to play (online) games; the Internet as a Telephone enables users to communicate with other users; the Internet as a Territory allows users to present themselves online, and the Internet as a Treasure of Information represents the collection of online information.
Von Chien Chou, Sen-chi Yu, Chao-hsiu Chen, Huan-Chueh Wu im Text Tool, Toy, Telephone, Territory, or Treasure of Information (2009)
The purposes of this study are to investigate fifth-graders’ attitudes toward the Internet based on the 5-T framework (Tool, Toy, Telephone, Territory, and Treasure of Information), and to understand whether gender makes any difference in their attitudes. The data were obtained from 2,253 Taiwan fifth-grade students. Through a confirmatory factor analysis, the 5-T model was validated and can be used to explain the corresponding five-factors which constitute Internet attitudes. According to the results, the students perceived the Internet mainly as a useful and powerful tool for their academic work and daily lives. More- over, students strongly considered the Internet a toy, which is somewhat indistinguishable from the role of Tool. The students acknowledged the role of the Territory that they can demonstrate themselves by writing and sharing personal information online. Therefore, the Internet is good for both reading and writing information. The least weighted factor among 5-Ts student recognized is the role of Telephone. Gender differences exist in the subscales of Tool, Toy, Treasure of Information, and Telephone, but not in the Territory subscale of the Internet attitudes scale. This study further discusses and presents impli- cations of the findings for teachers, parents, and future studies.
Von Chien Chou, Sen-chi Yu, Chao-hsiu Chen, Huan-Chueh Wu im Text Tool, Toy, Telephone, Territory, or Treasure of Information (2009)

iconBemerkungen

Beat Döbeli HoneggerDie Frageitems zum Faktor Tool finde ich im Vergleich zu den anderen Items als weniger treffend für den Werkzeugcharakter des Internets.
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 10.06.2009

iconDieser Text erwähnt...


Begriffe
KB IB clear
GenderGender, Internetinternet, Internet in der Schuleinternet in school

iconAnderswo finden

icon

iconVolltext dieses Dokuments

LokalAuf dem WWW Tool, Toy, Telephone, Territory, or Treasure of Information: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 193 kByte; WWW: Link tot Link unterbrochen? Letzte Überprüfung: 2017-02-11 Letzte erfolgreiche Überprüfung: 2016-12-28)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen Text 4
Verweise von diesem Text 41
Webzugriffe auf diesen Text 144341712112411124171172311523132211412112325458215101411152242223132264
200920102011201220132014201520162017