/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Using Learning Protocols for Knowledge Acquisition and Problem Solving with Individual and Group Incentives

Michael Oehl, Hans-Rüdiger Pfister
Erstpublikation in: ED Media 2005
Publikationsdatum:
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

The learning protocol approach implements cooperation scripts as automated discourse rules into a net-based learning environment. The purpose of learning protocols is to improve learning outcomes of distributed learning groups by imposing structure on the learning discourse. The main features of learning protocols are a referencing function, a typing function, and a predefined sequence of contributions. Previous work has shown that learning protocols can improve learning performance; however, it is still unclear which conditions are advantageous and which conditions are disadvantageous. We investigate experimentally a learning protocol with respect to two kinds of tasks, knowledge acquisition versus problem solving, and with respect to two motivational conditions, individual versus group incentives. Results indicate that learning protocols are more advantageous if the learning goal is knowledge acquisition as compared to problem solving; this effect is moderated by group size. Motivational conditions, however, do not influence learning performance.
Von Michael Oehl, Hans-Rüdiger Pfister im Text Using Learning Protocols for Knowledge Acquisition and Problem Solving with Individual and Group Incentives (2005)

iconDieser Text erwähnt...


Personen
KB IB clear
H. Barrows, Donald F. Dansereau, P. J. Feltovich, Rogers Hall, A. C. Kelson, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake, Martin Mühlpfordt, Werner Müller, A. M. O'Donnell, Hans-Rüdiger Pfister, R. Tamblyn

Begriffe
KB IB clear
collaboration scriptcollaboration script, Motivationmotivation
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1980Problem-based learning (H. Barrows, R. Tamblyn) 10200
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 3, 2, 3, 4, 2, 5, 8, 1, 4, 2, 5, 10995010981
2002   CSCL 2 Personenreihenfolge alphabetisch und evtl. nicht korrekt (Rogers Hall, Timothy D. Koschmann, Naomi Miyake) 2, 2, 3, 2, 1, 3, 1, 4, 1, 1, 2, 29132589
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1992Scripted Cooperation in Student Dyads (A. M. O'Donnell, Donald F. Dansereau) 7, 5, 4, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 2, 42124530
1996Computer-Supported Problem-Based Learning (Timothy D. Koschmann, A. C. Kelson, P. J. Feltovich, H. Barrows) 3100
1999Structuring dyadic interaction through scripted cooperation (A. M. O'Donnell) 3100
2003   Lernprotokollunterstütztes Lernen (Hans-Rüdiger Pfister, Martin Mühlpfordt, Werner Müller) 2, 1, 2, 3, 1, 1, 2, 4, 1, 1, 1, 2662508

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconVolltext dieses Dokuments

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf diesen Text 1
Verweise von diesem Text 27
Webzugriffe auf diesen Text 
200620072008200920102011201220132014201520162017