/ en / Traditional / mobile

Beats Biblionetz - Texte

Designing social infrastructure

The challenge of building computer-supported learning communities
Katherine Bielaczyc
Zu finden in: Euro-CSCL, 2001
Erste Seite des Textes (PDF-Thumbnail)
Diese Seite wurde seit 5 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Why does the implementation of a CSCL tool result in desired effects in some classroom contexts and not others? Even when optimally designed, the CSCL tool is only a necessary component, not sufficient. The central challenge lies in creating the appropriate social infrastructure around the tool. Social infrastructure refers to the supporting social structures enabling the desired interaction between collaborators using the CSCL tool. In this paper we introduce and apply a framework for examining social infrastructure and its implications for CSCL tools. We extend our earlier theoretical work on learning communities (Bielaczyc & Collins, 1999; Collins & Bielaczyc, 1997) to examine the use of CSCL tools in building computer-supported learning communities. We focus specifically on a year-long study involving the use of KnowledgeForum by a 6th-7th Grade Team of teachers and students in a U.S. middle school. Over the course of the year, the teachers varied the ways that they used KnowledgeForum in the classroom, resulting in changes in the social infrastructure over time. We describe three specific patterns of use for KnowledgeForum, compare and contrast various features of the resultant social infrastructure, and discuss the implications for supporting learning communities.
Von Katherine Bielaczyc im Konferenz-Band Euro-CSCL (2001) im Text Designing social infrastructure

iconBemerkungen

Beats BibliothekarLeider ist die ursprünglich im Biblionetz erfasste URL eines Volltextes seit mehr als sechs Monaten nicht mehr gültig (Fehlermeldung 404) und wurde deshalb gelöscht. Es ist mir nicht bekannt, ob das Dokument unter einer anderen Adresse noch frei auf dem Internet verfügbar ist.
Von Beats Bibliothekar, erfasst im Biblionetz am 29.07.2006

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt...


Personen
KB IB clear
Carl Bereiter, Marlene Scardamalia

Begriffe
KB IB clear
CSCLComputer-Supported Collaborative Learning, Schuleschool
icon
Bücher
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1996CSCL (Timothy D. Koschmann) 3, 2, 3, 4, 2, 5, 8, 1, 4, 2, 5, 10995010981
icon
Texte
Jahr UmschlagTitelAbrufeIBOBKBLB
1991Higher levels of agency for children in knowledge building (Carl Bereiter, Marlene Scardamalia) 7000
1994    Computer Support for Knowledge-Building Communities (Marlene Scardamalia, Carl Bereiter) 1, 6, 3, 2, 5, 9, 3, 3, 4, 2, 3, 850781262

iconZitationsgraph

Diese Grafik fensterfüllend anzeigen als Pixelgrafik (PNG) Vektorgrafik (SVG)

iconErwähnungen Dies ist eine nach Erscheinungsjahr geordnete Liste aller im Biblionetz vorhandenen Werke, die das ausgewählte Thema behandeln.

iconVolltext dieses Dokuments

LokalDesigning social infrastructure: Artikel als Volltext (lokal: PDF, 113 kByte)

iconAnderswo suchen Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.

Verweise auf dieses Konferenz-Paper 121
Verweise von diesem Konferenz-Paper 73
Webzugriffe auf dieses Konferenz-Paper 
2005200620072008200920102011201220132014201520162017